perjantaina, maaliskuuta 5

Välikohtaus salilla

Täytyy kyllä sanoa, että mulla todella harvoin palaa käämit salilla, mutta tänään näin pääsi käymään. Tai palaahan se pinna silloin tällöin, mutta en oikeastaan tuo sitä millään tavalla paikan päällä esille. Raivoan vaan hiljaa itsekseni ja puran raivoa rautaan. Tänään en kuitenkaan pystynyt pitämään suutani kiinni johtuen varmasti vastapuolen reaktiosta. Nyt tietysti vähän harmittaa tuo julkinen sanaharkka... Ei sinällään, että kokisin olevani jotenkin väärässä vaan siksi, että moni muukin kuin vain asianosainen joutui tätä "purkausta" todistamaan. Mitä sitten tapahtui? Mikä sai pinnan pettämään? Tänään oli vuorossa siis ojentaja- ja hauistreeniä raskaan pumppiviikon merkeissä, joka tarkoittaa mm. supersarjoja ja lyhyitä palautuksia. Olin aloittelemassa taljaojennusta ja penkkidippiä superina kun ensin yksi henkilö kävi nappaamassa penkin dipistä ja sitten vielä toinen. Ensimmäisen kohdalla huomautin asiasta kohteliaasti ja annoin hänen tehdä omat sarjansa ennen kuin asetin penkin uudelleen kohdilleen ja ryhdyin omaan supersettiini. Noh, ennen kuin sain taljaojennusta edes puoliväliin kävi eräs vanhempi leidi nappaamassa taas penkin, jolloin ehkä vähän tiukkaan äänensävyyn ilmaisin, että mulla on sarja kesken. Rouva oli kuitenkin tekemässä kylkikiertoja kepillä, jonka voi suorittaa ihan missä tahansa, vaikka seisten ellei muuta paikkaa ole vapaana. Okei, rouva sitten mulle tiuskaisi, että kaikilla täällä on yhtäläiset oikeudet käyttää laitteita. Kyllä, olen samaa mieltä, mutta siihen tokaisin salilla olevan myös tietyt käyttäytymisnormit, joihin kuuluu mm. muiden treenin kunnioittaminen, huomioon ottaminen ja lukeminen. Selitin tekeväni supersettiä. Hänen mielestään ilmaisin asian töykeästin; kaikillahan tulisi olla salilla kivaa. Noh, minä en todellakaan mene salille pitämään "kivaa" vaan tekemään töitä, jonka pitäisi käsittääkseni näkyä paitsi kehostani niin myös treenitavastani. Nojoo, rouva teki sarjansa loppuun ja mulla meni superit käteen. Kaiken huippu oli se, että kun pääsin vihdoin tekemään penkkidippiä niin samainen rouva jo irrottelee mun käyttämää kahvaa taljasta ja kiikuttaa sinne omia käsipainojaan! Siinä meni sitten lyhyet palautukset rouvan rimpuilua ristitaljassa katsellen. Rouva lopetti oman sarjansa aikanaan, jolloin minä heivasin käsipainot taljasta hemmettiin ja jatkoin seuraavaa settiä. Rouva hääräsi jossain lähistöllä ja ohi kulkiessani huomautin, että salikäytökseen kuuluu myös omien jälkien korjaaminen ja painojen palauttaminen paikoilleen. Tämän pitäisi olla itsestään selvää jopa aloittelijalle (ohjauksessa käsittääkseni käydään tämäkin asia läpi)! Siinä vaiheessa rouva käski minun lopettaa "räpättämisen" ja minä siirryin jatkamaan treeniä alakertaan. Ajattelin lopettaa välikohtauksen kohteliaasti ja tarjota rouvalle "Kultaisen salikäytöksen" -kurssia omaan piikkiini. Arvon leidi oli kuitenkin jo jättänyt näyttämön. Tämä oli pääkohdat sisältävä lyhennetty versio. Todellisuudessa kommenttia vaihdettiin paljon enemmän puoleen ja toiseen. En tiedä, mutta jäin miettimään oman ulkoisen olemukseni vaikutusta rouvan reaktioon; kehonrakennusta harrastava salihousuinen mimmihän ei voi olla muuta kuin epäkohtelias ja typerä blondi. Mutta toisaalta, olisikohan tämä vanhempi rouva niitä, jotka kauppajonossa kiilaavat tyylikkäästi koko jonon edelle. Mene ja tiedä. EDIT klo 17.00: Oikeastaan olen kyseiselle rouvalle kiitoksen velkaa; käsitreeni sujui raivon vallassa kerrassaan loistavasti! ;) EDIT klo 17.30: Kaloreitakin kului yli 100 enemmän kuin viime viikolla samalla treenillä. :o