perjantaina, maaliskuuta 12

Minä ja SM 1

Olen tässä viime päivinä joutunut pohtimaan isoja elämääni melko kokonaisvaltaisesti vaikuttavia asioita. Olen vaikean päätöksen edessä ja tuo päätös tulee vaikuttamaan myös kehoharrastukseeni lopputuloksesta riippuen joko positiivisesti tai vähemmän positiivisesti. Nyt on jotenkin vaikea keskittyä kertomaan muista asioista, mutta aionpa yrittää anyway ;) Yhden päätöksen ja varmasti ihan järkevän sellaisen olen sentään saanut aikaiseksi. Päätin palata salille vasta sunnuntaina, vaikka mieli sinne hinkui jo eilen. Parempi kuitenkin parantua rauhassa, sillä en todellakaan ole viikon päästä valmis uuteen flunssaan. Eivätkä nämä rööritkään vielä aivan täysin auki ole, vaikka muuten flunssainen olo on väistynyt ja jonkintapainen lenkkikin mielessä on, hitaasti hölkäten ja oloa kuulostellen tai sitten ihan vaan kävellen ja kauniista ilmasta nauttien. Flunssapäivinä lukaisin uusimman B&K-Sportmagazinen, josta erityisesti mieleeni jäi henkilökuva Suvi Murtolasta (kuvassa vasemmalla). Olemme Suvin kanssa jokseenkin samankokoisia ja siksi on mielenkiintoista verrata häntä itseeni. Suvi on nelisen senttiä minua lyhyempi, off-seasonilla samassa painossa kuin minä nyt (59 kg) ja kisapaino alle 52 kiloa. Lihasmassassa meillä on eroa arviolta noin nelisen kiloa, joka perustuu asiantuntijan arvioon omasta mahdollisesta kisapainostani. Koko artikkelin mielenkiintoisin anti oli omasta mielestäni Suvin normaalipäivän ruokalista. Edelleen ruoka-aineet ovat hyvin samanlaisia kuin mitä itsekin käytän, mutta määrät kaksin- tai jopa kolminkertaiset omaan ruokamäärääni verrattuna! Aamupala on hyvä esimerkki. Aamupalamme koostuu kaurapuurosta, raejuustosta, Suvin kohdalla vielä hedelmistä ja itselläni sokerittomasta mehukeitosta. Mutta kun minä käytän kaurapuurooni hiutaleita 35 grammaa, tekee Suvi oman annoksensa 100-120 grammalla (=3 Hermiksen lautasellista). Ja kun minä lisään raejuustoa puuron sekaan 100 grammaa, syö Suvi sitä puolestaan 200 grammaa. Hedelmiä (banaania/omenaa) Suvi kertoo nauttivansa 150-300 grammaa. Itse juon puuron päälle saman verran sokeritonta mehukeittoa. Samaa kaavaa noudattaen voidaan käydä läpi koko ruokalista. Huikeaa! Tekstissä Suvi kertoo syövänsä noin 3000 kcal päivässä (minä 1700-1800 kcal) ja pitävänsä viikossa 1-2 herkkupäivää. Jutusta ei käy ilmi kuinka paljon kaloreita hänelle kertyy herkkupäivänä. Itse harvoin herkuttelen edes 3000 kcalrin edestä. Aerobisesta harjoittelusta en löytänyt mainintaa, mutta salitreenin Suvi tekee 5-jakoisena 7-9 päivän kierrolla (minä 4-jakoisena 7 päivän kierrolla). Kuvittelen kuitenkin ettei Suvin aerobinen harjoittelu offilla ratkaisevasti eroa omastani. Nyt päästään tämän tarinan peruskysymyksen äärelle. Kuinka lähes samankokoinen, samoja ruoka-aineita nauttiva ja todennäköisesti melko pitkälle samoin harjoitteleva henkilö voi syödä lihomatta tuplasti enemmän kuin toinen? Lihasmassan erosta tuskin on kyse, sillä noin neljän kilon ero siinä ei tuplaa energiantarvetta. Aivan fakta on, että noilla määrillä minä olisin 70 kilon painossa alta aikayksikön eikä lisäys olisi pelkkää lihasmassaa. Tietysti Suvin kulutus salitreenin osalta on varmasti isompien treenipainojen kautta suurempaa, mutta olisiko ero näin huomattava? Tuskin. Luonnollisesti mielessä pyörii muutamia teorioita, joita en kuitenkaan viitsi tässä paremman tiedon puutteessa lähteä ruotimaan. Oikeastaan halusin tällä jutulla vain viestittää, että olemme yksilöitä ja toisin kuin melko yleisesti luullaan ei huippukehonrakentajan tai fitness-kilpailijan ruokavalion tai treenin kopioiminen sellaisenaan välttämättä johda toivottuihin tuloksiin.